اخبار بین المللی
شماره: 530
1390/11/29 - 09:03
ساختار خاص زمين در بروز بسيارى از سرطان‌ها و بيمارى‌هاى ژنتيکى موثر است

وزراى صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکى به استفاده از دستاوردهاى سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات ‌معدنى کشور به منظور شناخت بيمارى‌هاى با منشا زمين‌شناسى تاکيد کردند.

به گزارش بنیان به نقل ازايسنا، دکتر مرضيه وحيد دستجردى، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکى روز جمعه در حاشيه مراسم امضاي تفاهم نامه دوجانبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قرار گرفتن کشورمان بر روى کمربند بيمارى‌زاى دنيا، خاطرنشان کرد: دليل بروز بسيارى از بيمارى‌هاى سرطانى و همچنين ژنتيکى، تاثير ساختار خاص زمين بر سلامت موجودات زنده است.
وى با تاکيد بر لزوم توسعه همکارى‌ دستگاه‌هاى مطالعاتى در بخش پزشکى و زمين‌شناسى، گفت: بسيارى از مجموعه‌ها از جمله سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌ معدنى کشور، مطالعاتى در اين زمينه انجام داده‌اند که از اين تجربيات و تحقيقات پس از انعقاد تفاهم‌نامه ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت استفاده خواهيم کرد.
وزير بهداشت با اشاره به آلاينده‌هاى زيست‌ محيطى متعدد که باعث بروز بيمارى‌ در جانداران مى‌شود، افزود: سرب، روى، کادميوم، ارسنيک ‌و... به عنوان آلاينده‌هاى زيست ‌محيطى خاک محسوب مى‌شوند که با توسعه همکارى سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌ معدنى کشور و وزارت بهداشت قادر به شناسايى و پيشگيرى از بروز بيمارى‌هاى ناشى از وجود اين عناصر خواهيم بود.
غضنفرى، وزير صنعت، معدن و تجارت هم در حاشيه مراسم امضاى تفاهم‌نامه‌ دوجانبه توسعه همکارى هاى مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکى، گفت: وظيفه اصلى سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور شناسايى پتانسيل معدنى کشور است که در کنار آن به مطالعات زمين‌شناسى هم مى‌پردازد.

وى افزود: از دستاوردهاى سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات معدنى کشور براى دستيابى به اطلاعات مورد نياز به منظور شناسايى آثار مخرب معادن و کانى‌ها بر سلامت انسان و همچنين جلوگيرى از توسعه بيمارى‌هاى با منشا زمين‌شناسى استفاده خواهيم کرد.

وزير صنعت با بيان اين که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى مطالعات جدى و گسترده‌اى را به منظور پيشگيرى و کاهش هزينه‌هاى درمان در دستور کار خود دارد، اظهار كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجموعه سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور به کمک علم زمين‌شناسى پزشکى قادر به شناسايى پتانسيل بيمارى‌زايى مناطق معدنى قبل از شيوع بيمارى‌ است که نتايج دستاوردهاى آنها در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى قرار خواهد گرفت.

پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved